Halatuju Ketua Menteri beri kejayaan kepada rakyat: Juslie

SANDAKAN: Selepas 18 tahun diberi mandat menerajui kerajaan Barisan Nasional (BN) yang ditunjangi Umno telah berjaya membangunkan seluruh negeri ini melalui pendekatan halatuju Ketua Menteri Datuk Musa Haji Aman.

Berdasarkan halatuju Ketua Menteri itu, menurut Juslie setiap daerah telah diwujudkan hub-hub mengikut potensi sesuatu kawasan berkenaan yang hari ini telah memberikan banyak kejayaan kepada rakyat khususnya di sektor ekonomi.

Malah katanya semenjak Musa menjadi Ketua Menteri Sabah senario pembangunan negeri mengalami anjakan yang mengagumkan bukan sahaja oleh kalangan rakyat negeri ini malah masyarakat antarabangsa.

“Lanskap pembangunan Libaran jelas dapat kita lihat dan alami, hampir semua kampung-kampung dalam Libaran diwujudkan dengan Masjid yang bagi memenuhi keperluan penduduk, banyak jalan-jalan raya kampung yang sebelum ini sangat daif sudah ada yang berturap,” katanya.

Malah seawal Musa menjadi wakil rakyat di Sg Sibuga, pemimpin itu kata, Juslie telah menekankan agar rakyat Libaran menanam azam bagi mencapai satu keluarga satu graduan yang bermaksud melalui pendidikan rakyat boleh lebih berjaya.

“Hasil dari usaha dan komitmen Ketua Menteri itu, rakyat Sabah hari ini boleh berbangga dengan kewujudan Sandakan sebagai hub pendidikan antarabangsa terkemuka di negeri ini sekaligus membuka peluang bagi anak-anak Sandakan mendapat pendidikan lebih baik di peringkat Pangajian Tinggi,” katanya.

Di samping itu katanya, Hup pendidikan itu juga akan membuka peluang pekerjaan dan perniagaan kepada penduduk daerah ini yang jelas membantu meningkat hasil hiliran seperti pertanian dan perniagaan lain.

Ahli Parlimen Libaran itu berkata demikian dalam ucapannya pada majlis Pemimpin Bersama Rakyat yang turut dihadiri Datuk Hj Zakaria Hj Mohd Edirs.Wakil rakyat Gum-gum dan PKR Sg Sibuga Hj Basra Hj Abdul Rahman di Kampung Batu Putih Batu 7 Sandakan yang dihadiri hampir 300 penduduk dari empat buah kampung berhampiran.

Katanya, apa yang jelas kerajaan BN Sabah telah membuktikan kesungguhan bagi mengujudkan kesimbangan pembangunan antara kawasan Bandar dan Luar bandar yang hari ini rakyat dapat melihat nyata apa yang telah dirancang.

“Setiap tahun wakil-wakil rakyat BN sentiasa meminta pemimpin di peringkat kampung terutamanya JKKK dan ketua Kampung mengemukakan keperluan pembangunan penduduk dan di pihak wakil rakyat pula keperluan itu di kemukakan kepada kerajaan negeri dan pusat untuk dilaksanakan,” katanya.

Bagaimanapun menurut Juslie yang juga Timbalan ketua Umno Libaran, dalam menunaikan tuntutan pembangunan rakyat, di pihak kerajaan juga mengambil pendekatan seimbang dalam menyalurkan projek mengikut keperluan pembangunan semasa penduduk supaya semua kawasan tidak tercicir.

Dalam usaha kerajaan jitu menjana berbagai keperluan pembangunan sementara kalangan wakil rakyat BN sentiasa memperjuangkan segala penting sebagaimana amanat diberikan rakyat pada pilihanraya lalu rakyat juga perlu berani merubah minda dan pandangan budaya dalam keluarga ke arah mencapai kemajuan dan kejayaan.

Dalam pada itu tegas Juslie, prasyarat penting bagi rakyat di negeri ini untuk terus menerima pembangun, rakyat mestilah memberikan sokongn padu dan kesetiaan kepada Kerajaan dan Kepimpinan BN sama ada di peringkat Negeri dan Pusat.

Katanya, hanya BN yang mampu dan terus relevan untuk membangunkan rakyat Malaysia keseluruhan berasaskan perpaduan kukuh 1Malaysia kerana kerajaan BN sentiasa mendahulukan kepentingan rakyat dan banyak pencapaian gemilang telah pun rakyat lihat hasil usaha pemimpin BN sepanjang menerajui negara.

Sumber: New Sabah Times
(Selasa, 9 Jun 2009)

0 comments: