40 ambulans, 9 kereta pacuan empat roda untuk Klinik Bergerak di Sabah

TERUSAN SUGUT, (Belu-ran): Kementerian Kesihatan telah meluluskan pembelian sebanyak 40 buah kenderaan kecemasan (ambulans), dan sembilan buah lagi kenderaan jenis pacuan empat roda untuk Klinik Bergerak di Sabah.

Timbalan Menteri Kesiha-tan Malaysia, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata kesemua kenderaan itu akan ditempatkan di seluruh daerah di Sabah termasuk seunit ken-deraan untuk Klinik Bergerak di daerah Beluran.

“Kementerian luluskan dulu 40 buah unit dari sekurang-kurangnya 120 buah unit Ambulans yang diperlukan untuk semua pusat kemudahan kesihatan di negeri ini,” kata-nya kepada para pemberita se-lepas merasmikan Kem Kesi-hatan Kampung Terusan Sugut, Beluran di sini pada Selasa.

Program anjuran Pejabat Ahli Dewan Rakyat (Parlimen Beluran), bersama Pejabat Kesihatan Kawasan Beluran dihadiri bersama Ahli Parli-mennya yang juga Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Ronald Kiandee dan Timbalan Pengarah Kesihatan Negeri, Dr Yosup Ibrahim.

Pada perkembangan sama, Rosnah yang juga Ketua Perge-rakan Puteri Umno Malaysia berkata 90 peratus rakyat di Sabah masih bergantung kepada perkhidmatan kesihatan dari Kerajaan berikutan faktor kurangnya kemudahan kesihatan lain.

“Rakyat di negeri ini masih bergantung kepada Hospital Kerajaan dan ini menjadikan satu cabaran dan meminta komitmen kakitangan jabatan untuk terus memberikan khidmat lebih efisien dan baik kepada pelanggan kesihatan,” katanya lagi.

Sehubungan itu, beliau berkata kemudahan kesihatan seperti pembelian dua kemudahan Ambulance dan Klinik Bergerak itu akan memudahkan rakyat mendapat rawa-tan dan perkhidmatan kesihatan terus ke kawasan terutama di kawasan luar bandar dan pendalaman di negeri ini.

Jelas beliau berdasarkan keluasan negeri ini yang men-yerupai sebuah negara masih lagi memerlukan banyak keperluan pembangunan dan kerjasama dari rakyat untuk merealisasikannya.

Timbalan Menteri Kesiha-tan itu berkata serjumlah RM470,000 telah diperuntukkan untuk tujuan menaik taraf kemudahan bangunan Kesihatan di daerah ini.

Beliau berkata projek di bawah Pakej Rancangan itu telah dimulakan pada awal tahun dan memberi tumpuan kepada projek membaiki atau menaik taraf kemudahan bangunan yang uzur dan termasuk satu projek bernilai RM70ribu untuk memagar kawasan bangunan di Pulau Keniogan.

“Projek ini dari RM50,000 hingga RM70,000 yang mana sembilan skop projek ini membabitkan lapan buah kampung di kawasan pendalaman kawa-san Beluran dan sebuah di Pinangah daerah Kinabatang-an,” katanya

Beliau berkata antara kampung yang menerima peruntukan itu ialah kampung Pulau Keniongan (dua projek), Ko-lapis, Lingkabau, Pulau Zam-bongan, Kiabau, Terusan Sugut dan sebuah lagi di Pinangah daerah Kinabatangan.

Katanya sejumlah RM2.4 juta telah diperuntukkan untuk pembangunan perkhidmatan kesihatan di negeri ini sepanjang tahun lepas.

Menurutnya jumlah itu akan meningkat lagi sebaik sahaja selesai Pakej Rancangan Ke-2 yang kini dimulakan dan menilai semula pada September ini.

Sumber: New Sabah Times
(Rabu, 10 Jun 2009)

0 comments: